Smart/Galen

Guten morgen :) (vet inte hur man säger "kväll")
För nån dag sen satt jag och min söta pappa och stirra på den där fyrkantiga uppfinningen som visar upp en massa saker, a.k.a. le tv. Såklart, så sjuka som jag och min pappa är valde vi att titta på en konsert med klassisk musik.
En man som heter Nigel Kennedy spelade med nån polsk orkester, men inte såna dära MEGAstora orkestrar :p
Nigel spelade fiol och förde nästan det hela. Han hade en halvskabbig kort tuppkam och nästan något som kan kallas luffarkläder, men herregud vad han är gud över sin fiol. Det var som om han hade fötts med instrumentet, som att han skulle vara handikappad utan den vid sin sida.
Jaaa, nu kommer jag till varför rubriken heter som den heter.
Som jag sa innan så var det han som kontrollerade det hela. Jag tror iallafall inte att det var med i planeringen men han spelade väldigt sakta vissa gånger och tittade på orkestern med sån "du kan inte ta mig" blick. Men inte bara det! Han gav även pussar i luften till orkestern och till han där som leder det hela med pinnen (verkligen förlåt för bristen på kunskap om den här delen). Jag menar inte att han Nigel förstörde något alls, men han var ju verkligen sig själv. Såklart, han trivs med sig själv och han bjuder på fantastisk musik kryddat med Nigel.
Men där slog det mig. Hur många accepterar honom såsom han är och erkänner hans talang för musiken? Genom alla tider har en viss grupp kallat någon för smart medans en annan del av gruppen kallat någon för galen, och så fanns det ju alltid vissa som inte vågade tycka något alls. :P hehe
Hur avgör man när någon är galen? Kan man avgöra det? Är det rättvist att det som majoriteten tycker, det är vad som ska gälla gentemot den personen?
Det är en lika fin gräns mellan Smart & Galen som med Kärlek & Hat, eller t om Liv & Död. Jag skulle aldrig kunna stämpla någon med en så tung text som galen. Det är ju bara alldeles för elakt. Man kan ju få säga att man inte gillar det han spelar, men, galen? Nej, sånt lämnar jag över till kritiker som älskar att trampa på folks passion.

Jag hoppas att detta inte gjorde er allt för deppiga. Ni får gärna kommentera om det är något ni vill diskutera eller om ni tycker att jag skrev något fel :)
/Dilek


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0